קווים מנחים בהזנת סוסים

מזון סוסים מתחלק לשני חלקים עיקריים. מזון מרוכז ומזון גס.

מזון מרוכז- הכוונה למזון עשיר בפחמימות זמינות ואלו הם הגרעינים שאנחנו מכירים, שעורה (רגילה,לחוצה, שבורה), שיבולת שועל, חיטה וכו', מכוני תערובת מכינים מזון מרוכז שהוא תערובת ומוסיפים בו מרכיבים שונים להזנת הסוס כסובין, ויטמינים מינרלים ועוד. תערובת זו יכולה לבוא במספר צורות- כתערובת של החומרים או ככופתיות .

מזון גס הינו מזון צמחי, סיבי, שכולל לרוב חציר מסוגים שונים ולעתים קש שערכו התזונתי נמוך.

מזון גס חשוב מאוד לא רק כגורם הזנה אלה גם לפעילות מערכת העיכול של הסוס, זמן לעיסה ועזרה בשחיקת השיניים ופעילות של המעיים.

סוס בטבע אוכל שעות רבות בכל יום ולכן לסוסים שאנו מחזיקים חשיבות רבה מאוד באכילת מזון גס.

חציר הוא המזון הבסיסי והחשוב ביותר. סוס יכול לחיות מחציר בלבד בתנאים מסוימים אך לא מתערובת בלבד. רצוי כי לפחות 50% מהמנה היומית של הסוס תורכב מחציר.

רצוי להאכיל סוס בכ 60% מכמות החציר בחציר שאינו עשיר במיוחד (דגן, שיבולת, בוטנים ועוד) וב 40% הנותרים להאכיל חציר עשיר ואיכותי כאספסת או תלתן.

מנת המזון היומית צריכה להוות כ-2-2.5% ממשקל הסוס. לדוגמה, לסוס השוקל 500 ק"ג יש להגיש מנה יומית של 10-12.5 ק"ג מזון (שילוב של מזון מרוכז וגס).

יש להימנע מהגשת מנות מזון מרוכז (תערובת או גרעינים) בכמות של מעל 2.5 ק"ג בארוחה אחת. יש לחלק את המנה היומית לשתי הגשות לפחות.

יש לספק לסוס גישה למים טריים ונקיים בכל עת.

לאחר מאמץ מומלץ לחכות מעט לפני הגשת מים ולהימנע מהגשת מים קרים.

כל שינוי במנת המזון של הסוס יש לבצע לאט ובהדרגה. למשל, כאשר נגמר החציר ועוברים לחבילה חדשה, מומלץ לערבב בין החבילות במשך מספר ימים.

חציר מומלץ להגיש מגובה הרצפה ולא מוגבה.

אין להגיש לסוס מזון מעופש!

כל שינוי במזון יש לעשות לאט ועל פני זמן.

לא להאכיל סוסים בשאריות שלנו, לא לתת כהזנה לחם, ירקות ופרי, אפשר "לצ'פר" בכמות קטנה מדי פעם, בגזר, תפוח או קוביית סוכר.

סוס רזה- יש לבדוק התאמת כמות המזון לסוג הפעילות, מצב תולעים ותילוע, מצב השיניים וצורך בשיוף.

סוס רזה או שמן – יש להתאים את ההזנה והכמויות לפי עונות השנה (בחורף יש להאכיל יותר כי כך הסוס מחמם עצמו), מצבו הגופני, הפעילות שלו ואיכות המזון.